Biz Jadi Rezeki

Salah seorang Ustaz selebriti pesan kepada saya, "buat bisnes jangan lawan fitrah." Dah masuk 3 orang yang cakap demikian. Words dan ayat yang sama. 3 bulan ambil masa nak faham. Sebelum ni, orang pertama sekali yang kata adalah Abah.

Tahun lepas saya masih lagi layan PM sampai tengah malam. Terutama bila dah run FB Ads. Tiap kali Abah ketuk bilik mesti kata, "Tak tidur lagi? Pukul berapa dah ni. Sambung esok pagi."



Hingga Abah tetapkan rules, iphong letak tepi. Setiap malam pergi talaqqi. Adat orang bisnes online, handphone tu lekat sebab selalu terkejar-kejar jawab PM.

Peringkat awal, saya tak faham terma "bisnes biar ikut fitrah." Sibuk nak closed deal walau dah larut malam. Rupanya...

Abah nak ajar bagaimana tanpa jawab PM sampai lewat malam sekali pun rezeki tetap masuk dengan mudah. Kadang tak buat marketing, tup tup PM masuk dan closed deal.

After isyak stop layan PM. Abah suruh tidur awal bangun tahajud. Kerana kejayaan bukan diukur dari segi lewat mana kita tidur usahakan sesuatu, namun seawal mana kita bangun dan mengerjakan yang hak.

Masa awal-awal, kedegak tak mau dengar cakap. Last-last relakan faham dan buat, baru rasa sendiri bagaimana buat bisnes ikut fitrah.

Mungkin duit yang dapat tak banyak, namun ia lebih dari cukup dan berkat. Allah datangkan dari sudut anak-anak tak banyak kerenah serta urusan, fikiran dan hati lapang.

Kita ada masa pergi masjid, diri tenang dan gembira, belajar ilmu bisnes mudah faham hingga tergerak bertindak serta kita buat sikit je dalam bisnes, Allah beri melimpah.

Kita bukan bisnes dengan orang. Kita tengah berbisnes dengan Allah. Utamakan Dia dalam segala hal, yang lain tu jadi mudah. Insya Allah.

#copypastewhatsapp

Kita membina hidup dengan apa yang yang kita dapat, tapi kita membina kehidupan dengan apa yang kita beri.

Pendapat