Bebas internet!


Alhamdulillah, akhirnya jumpa jugak internet yg sesuai untuk guna dirumah. P1 Wimax! Ramai yang mengatakan P1 ni servisnya teruk dan memang benar, dulu sangat teruk! Aku ada buat research sebelum nk guna, memang sangat teruk. Tapi, once aku dapat tahu yang P1 ada tandatangan joint venture dengan TELEKOM, keyakinan aku sedikit berbunga.
Kenapa? Sebb ayah aku adalah pengguna TELEKOM dan juga streamyx sejak dari tahun 1997! Tak pernah lagi dikecewakan. Unify aku tak tau, sbb x de pengalaman guna. 

Kalau korang perasan, dalam pakej terbaru TM, ada diselitkan servis P1 sebagai add on servis. Tahniah untuk P1. Anda cuba mencari kembali keyakinan pengguna. Tidak mengapa kalau baru nak bermula, cuma janganlah membebankan pengguna dengan pelbagai masalah. Yang paling teruk, gangguan signal. Ada yang mengalami gangguan sehingga sebulan lebih. Bila dah tak ada signal, pengguna marah, pengguna tak bayar bil. Yang lebih teruk lagi, tiada rebat atau ganti rugi kepada pengguna akibat ketiadaaan signal, bahkan dipaksa untuk terus membayar! Itu undang-undang yang tidak berperikemanusiaan. Sangat wajar diubah untuk kebaikan di masa hadapan.



Berbalik kepada P1 aku ni, kali pertama aku pasang, signalnya tak kuat. Hanya  berwarna merah. Untuk pengetahuan korang, P1 ada 3 tahap kekuatan signal, merah, oren dan hijau. Hijau paling kuat. Letak betul-betul di tepi tingkap baru dapat signal dengan kekuatan oren. Of coz, aku sedikit stress. Tetiap bulan nak kene bayar RM94++, tetibe signal ala kadar. Call service center, katanya kawasan aku ni signal bagus. Lagi  pulak aku duduk di tingkat 8! Stress makin bertambah, tapi aku sabarkan diri.

Macam biasa, aku tanya pakcik google. Jawapannya sangat menarik. Perlu di modify sedikit untuk tambah antenna yang lebih kuat. Pencarian aku berakhir dengan sebuah Antenna Metteor Link 14db. Lama juga aku buat research. Antara yang menarik aku jumpa pasal teknologi Wimax:

1) Wimax menggunakan frekuensi 2300++Mhz sahaja. Tidak mencecah 2400Mhz(2.4Ghz) seperti yang digunakan oleh signal wireless.

2) Antenna untuk Wimax mestilah berfrekuensi serendah 2300Mhz ke atas. Antenna wireless biasa tidak sesuai digunakan untuk Wimax.

3) Pelbagai antenna 4G Made in China yang dijual diluar sana adalah tiruan dan tidak akan berfungsi dengan baik. Tips: lihat pada panel belakang antenna, sekiranya plastik, jangan beli. Pastikan besi (macam dalam gambar) dan saiznya besar. Semakin besar saiznya, semakin kuat frekuensinya (kaedah asas).

4) Antenna sebegini hanya memiliki signal talaan dengan skala yang kecil, iaitu 32 darjah sahaja. Jadi, anda perlu mencari sudut talaan yang setentang dengan menara pancaran signal 4G yang anda guna. Tak susah pun :-)

5) Ada boleh menggunakan 2 antenna sekaligus pada mana-mana moden P1 Wimax untuk mendapat faedah fungsi MIMO dengan talaan lebih luas. boleh google apa itu 'MIMO', saja tanak share :P

Inilah hasilnya! Tak penuh lagi barnya, tapi asalkan dapat STRONG, Alhamdulillah, puas hati :-) Bandwidth yang diperuntukkan hanya 10MB untuk laluan data dari menara 4G P1 Wimax. Pakej yang aku langgan ni 1Mbps. 
Selepas melakukan Test Speed beberapa kali, kelajuan yang mampu dicapai untuk proses mendownload ialah 1.5Mbps dan 0.5Mbps untuk upload. Youtube pun tak sangkut, memandang aku dan isteri sahaja yang menggunakan internet ni :P Kalau 5,6 orang, tak larat dah rasanya intenet ni :P

Apa-apa pun, gunakan internet untuk manfaat. Guna untuk berkongsi ilmu, jana pendapatan dan kongsikan dengan jiran (buang password waktu kita tak da di rumah, on password bila balik rumah) untuk jadi jiran yang baik :P Bukan apa, pakej ni umlimited, seronok jugak la nak berkongsi :P


Kita membina hidup dengan apa yang yang kita dapat, tapi kita membina kehidupan dengan apa yang kita beri.

Pendapat