Bahasa Arab @Speaking


Bismillahirrahmanirahim... Setelah sekian lama tidak bertutur menggunakan bahasa Arab, hari ini aku rasa perlu untuk aku praktikkan semula :-) Hanya nak praktikkan ayat-ayat yang simple dan senang. Bermula di rumah, dengan isteri terchenta la, hehehe :P Lepas tu di sekolah dengan murid-murid. Sebenarnya aku dah mula praktikkan di sekolah. Contohnya, nak minta izin pergi tandas, wajib minta izin dalam bahasa arab. Nak minta izin minum air, wajib juga minta dalam bahasa arab :-) Sikit-sikit lama-lama jadi bukit.

Kalau di Mesir dahulu, bahasa Arab yang digunakan kebanyakkan dalam lahjah ammiyyah. Maksudnya bahasa pasar. Lebih kurang macam kita la, bila menulis karangan kita akan gunakan bahasa baku, tapi bila bersembang dengan kawan-kawan, kita gunakan bahasa pasar :-)

Buku ni aku beli di Maydin MITC Melaka. Kedai buku MPH. Tak da niat nak beli pada mulanya, saja masuk nak tengok buku-buku yang ada. Tapi ditaqdirkan aku jumpa buku ni, terus aku beli :-) Terimbau zaman-zaman di Ardul Kinanah dulu. Lama sudah aku tinggalkan...

InsyaAllah, akan dipraktikkan sedikit demi sedikit dalam blog aku yang tak berapa cantik ni..haha :p Setakat ini sahaja, illalliqa' (jumpa lagi) :-)

Kita membina hidup dengan apa yang yang kita dapat, tapi kita membina kehidupan dengan apa yang kita beri.

Pendapat