Imigresen!


Hari ini sekali lagi aku lmigresen. Masih dengan masalah overstay dua orang pelajar sekolah aku yang ditinggalkkan oleh "runner" visa yang tak bertanggungjawab! Aku gagahkan juga untuk ke imogresen walaupun aku tahu betapa seksanya berurusan di tingkat 4!
Siapa yang pernah naik tingkat sahaja yang akan tahu keadaan sebenar muamalah di situ. Bahagian penguatkuasaan. Perlu untuk disemak semua jenis visa supaya tak expired yang akan menyebabkan overstay! Perkara yang paling aku tak suka adalah menguruskan overstay di imigresen, sangat leceh dan banyak ragam.
.
Teringat kata-kata seorang rakan di bilik guru minggu lepas, "when we have a big problem, tell the problem, Allah is bigger than you!" Namanya Ustaz Reda, jiran sebelah kiri meja guru aku. Seorang bangladesh yg sedang menyambung PhD di Universiti Malaya. Alhamdulillah, tenang kembali hati...
.
Benar kata Allah, " dengan menginagti Allah jiwa akan menjadi tenang"... Di saat ini, aku masih di tingkat 4, menunggu angka giliran dipanggil..
.
Rabbi yassir wala tu'assir..amin. Allah tahu segala-galanya, Allah sebaik-baik perancang. Hanya kita sebagai manusia yang jarang ketemu dengan hikmah di sebalik percaturan Allah Taala...

Kita membina hidup dengan apa yang yang kita dapat, tapi kita membina kehidupan dengan apa yang kita beri.

Pendapat