Buku pink :-)


Selama aku hidop, ni first time aku dengar "buku pink" atau "buku merah". Mula-mula pelik jugak, apakah gerangannya buku pink ni?.. Rupa-rupanya buku rekod ibu mengandung.. Buku yang mengandungi rekod kesihatan dan fizikal ibu dan juga bayi yang bakal dilahirkan.
.
Perasaan bakal seorang ayah. Aku? Ye. Aku la bakal seorang ayah. Masa mula- mula tahu mylovelywife pregnant, syukur sangat kepada Allah. Tapi bila meniti hari-hari yang mendatang menunggu saat kelahiran, sering aku terfikir, mampukan aku menjadi seorang ayah?

Mampukah aku menjadi model terbaik untuk anak aku? Mampukan aku memberikan yang terbaik untuk anak aku?..sudah layakkah aku untuk menjadi seorang ayah?.. Berat aku rasakan tanggung jawab ini..
Kata Nabi S.A.W, apabila mati seorang anak adam, maka terputuslah segalanya kecuali 3 perkara: ilmu yan bermanfaat, sedekah jariah dan anak yang soleh yang mendoakan kedua ibu bapanya. Kalau nk dikira ilmu, terlalu cetek yang dapat dokongsikan. Kalau nak kira sedekah, terlalu fakir diri ini. Jadi, apa pun keadaanya, kene siap sediakan diri untuk mendidik 'saham akhirat' yg sangat besar nilainya, iaitu anak :-)
.
Mungkin kerana itulah Allah beri 3 jenis peluang kepada kita. Tak semua manusia kaya raya, tak semua orang banyak ilmunya dan tak semua orang ada anak. Memang benar, Allah maha kaya, Allah maha mengetahui dan Allah maha pengasih penyayang.
.
Bulan ni dah masuk bulan ke lima kandungan isteriku, Alhamdulillah, semua normal dan sihat. Terima kasih ya Allah. Memang lama kami berhoneymoon, dua tahun, hehe. Niat di hati sengaja nak berdua sebab nak bercinta dulu sebelum kawen, hihi.
.
Kalau diizinkan Allah, aku nak berikan yang terbaik untul isteriku. Biarlah berhabis, asalkan yg terbaik. Sebenarya, aku agak neves nak jadi ayah :p

.
Sekian.

Kita membina hidup dengan apa yang yang kita dapat, tapi kita membina kehidupan dengan apa yang kita beri.

Pendapat